ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΑΝΑΨΥΚΤΗΡΙΟΥ “ΑΛΣΟΣ” ΣΤΟ ΠΕΔΙΟ ΤΟΥ ΑΡΕΩΣ.
Το Άλσος η Άλσος Οικονομίδη όπως επικράτησε να λέγεται είναι ένα διατηρητέο κτίριο εντός του Πεδίου του Αρεως. Το 2017 τελείωσε η ανακαίνισή του από την Περιφέρεια Αττικής. Οι εργασίες αποκατάστασης είχαν σημαντικό κόστος, το οποίο καλύφθηκε με δημόσιο χρήμα.
Το κτίριο είναι ρυθμού επηρεασμένου από το BAUHAUS και χαρακτηρίζεται από τις μεγάλες γυάλινες προσόψεις ώστε ο επισκέπτης του να έχει απρόσκοπτη θέα στο πάρκο και συγκεκριμένα στο μικρο συντριβάνι απέναντι και στις γιγαντιες πικροδάφνες κυκλικά (φωτογραφία)
Το κτίριο αποτελεί έτσι οργανικό και λειτουργικό μέρος και μέλος του Πεδίου του Αρεως. Όπως παρόμοια κτίρια σε άλλα πάρκα προορίζεται και παραπέμπει σε χρήσεις ενισχυτικές της επισκεψιμότητας και της ελκυστικότητας του χώρου στον οποίο ανηκει. Για τον λόγο αυτό άλλωστε ξοδεύεται δημόσιο χρήμα για την κατασκευή η την επισκευή παρομοίων κτιριων ώστε να αποτελέσουν με την λειτουργία τους έναν επιπλέον πόλο έλξης για το πάρκο.
Με αυτά κατά νου καλωσορίσαμε την ενοικίαση του κτιρίου Άλσος στον επιχειρηματία κ. Μαροσούλη από την Περιφέρεια Αττικής.
Επιτέλους είπαμε. Οι προσπάθειές μας σαν κίνηση πολιτών για να ξαναζωντανέψει το Πεδίο του Άρεως βρίσκουν ανταπόκριση. Μαζί με εμάς υπήρξε και ένα ευρύτατο καλωσόρισμα από το σύνολο των Αθηναίων, όπως τουλάχιστον εκφράστηκε από τα ΜΜΕ.
Αλίμονο όμως. Η χαρά μας κράτησε λίγο. Παράλληλα με το σύντομο πέρασμα του «νοσταλγικού» Σαββόπουλου το κτίριο περιφράχθηκε (φωτογραφία), η ορατότητα εσωτερικά και εξωτερικά μηδενίστηκε (φωτογραφία), ο προαύλιος χώρος καλύφθηκε με τσιμέντο (φωτογραφία) και deck παραλίας (φωτογραφία), τοποθετήθηκαν προβολείς, ενώ παράλληλα υψώθηκε μια τεράστια μαύρη σκηνή ύψους πάνω από 9 μέτρα και διαστάσεων 14Χ23 μετρα εξοπλισμένη με ηχεία και φωτορυθμικά (φωτογραφία)
Όσο για το ίδιο το διατηρητέο μετατράπηκε σε χώρο αποθήκευσης σκηνικών, εξοπλισμού και αποδυτηρίων (φωτογραφία) για τις επερχόμενες παραστάσεις.
Με δύο λόγια το κτίριο εξαφανίσθηκε από το υπόλοιπο πάρκο και έπαψε να υφίσταται ως λειτουργικό μέρος του Πεδίου του Άρεως (Φωτογραφία)
Για να γίνουν όλα αυτά ο επιχειρηματίας προέβη σε τουλάχιστον 7 διαπιστωμένες έως τώρα παραβάσεις του νόμου που εκκρεμούν σαν καταγγελίες στην Πολεοδομία και στην Περιφέρεια: Παράνομη άδεια, αυθαίρετες κατασκευές, υπερβάσεις ρυμοτομικού, παραβίαση κανόνων δασαρχείου, μετατροπή αναγλύφου του εδάφους, καταπάτηση δημόσιου χώρου, λειτουργία χωρίς άδεια, κλπ.
Η πολεοδομία έκρινε τις κατασκευές στο προαύλιο του κτιρίου ΑΛΣΟΥΣ αυθαίρετες και κατεδαφιστέες (φωτογραφία)
Η αντίδρασή μας στις παραπάνω παρανομίες στοχοποιήθηκε από ορισμένους ως αντίδραση στην ιδιωτική πρωτοβουλία γενικώς. Ακόμη και από δημόσιους φορείς αιωρήθηκε αρχικά μια ασαφής quid pro quo σκέψη. Ας είμαστε ελαστικοί για να ξαναζωντανέψει το Πεδίο του Άρεως.
Είναι όμως έτσι; Δυστυχώς όχι.
Το Πάρκο θα κλείνει το βράδυ μια ώρα νωρίτερα από τα προηγούμενα χρόνια για να μπορεί να ξεκινήσει η λειτουργία της συγκεκριμένης επιχείρησης λόγω της βαριάς όχλησης που θα προκαλεί στους επισκέπτες του Πάρκου.
Οι θεατές θα εισέρχονται και θα εξέρχονται στις παραστάσεις από ιδιωτική είσοδο, χωρίς καμιά επαφή με το Πάρκο. Παράλληλα η ημερησία δραστηριότητα της επιχείρησης – ανεφοδιασμός, εργοταξιακές εργασίες, τεχνικές δοκιμές, πρόβες, είσοδος-έξοδος οχημάτων συνεργείων – θα προξενεί τέτοια όχληση που μάλλον θα αποθαρρύνουν παρά θα προσελκύουν επισκέπτες.
Μήπως θα υπάρχει οικονομικό όφελος για την Περιφέρεια από αυτήν την δραστηριότητα; Και εδώ η απάντηση είναι αρνητική. Το κτίριο νοικιάστηκε για 43.000€ τον χρόνο (φωτογραφία).
Η εταιρία security που επιβλέπει το πάρκο κοστίζει στην Περιφέρεια 250.000€ τον χρόνο (φωτογραφία) και αν υπολογίσουμε ότι μεγάλο μέρος της δύναμής της είναι μονίμως δίπλα στο κτίριο και μας βάζει μέσα.
Αλλά και μια απλή παραβολή της επένδυσης επισκευής του κτιρίου με το ύψος του μισθώματος και την διάρκειά του για 25 χρόνια μας δίνει αρνητική απόδοση. Δηλαδή το δημόσιο ξόδεψε χρήματα για να ανακαινίσει ένα κτίσμα, αποφάσισε να το εκμεταλλευθεί και χάνει χρήματα.
Ανακεφαλαιώνοντας τα παραπάνω προκύπτει ότι το όλο εγχείρημα έχει αρνητική προστιθέμενη άξια τόσο για το δημόσιο γενικά όσο και για το πάρκο ειδικά. Εξοργιστικότερο δε όλων είναι ο τρόπος με τον οποίο περιφρονείται ο νόμος σε ένα από τα σημαντικότερα τοπόσημα της Αθήνας.
Συνεχίζουμε την προσπάθειά μας για την εφαρμογή της νομιμότητα και καλούμε όλους τους αρμοδίους φορείς και άτομα να κάνουν το ίδιο. Διότι οι νόμοι δεν είναι τίποτε άλλο από την προσπάθεια του ανθρώπου να καταγράψει τις αρχές της αξιοπρέπειας.
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ
Την ίδια χρονικά στιγμή που γράφεται αυτό το σημείωμα έχει εκδοθεί διαταγή παύσης εργασιών από την διεύθυνση τεχνικών υπηρεσιών & έργων του Δήμου Αθηναίων. Δυστυχώς δεν τηρείται (φωτογραφία)
Εξοργιστικότερο δε όλων είναι απάθεια των αρμόδιων αρχών (Περιφέρεια, Δήμος) στην απουσία νόμιμης άδειας λειτουργίας του συναυλιακού χώρου τουλάχιστον 2.000 θεατών, η οποία συνεπάγεται άμεσες ευθύνες τους σε περίπτωση (ο μη γένοιτο) αστοχίας ή ατυχήματος.